Minimal webdesign

03 október 2017 / By Mavrák Richárd

Már több bejegyzésemben is említettem, hogy szeretem olvasgatni más webdesignerek irományait, mert mindig tanulok új szemléletet, olvasok más véleményeket és tanulok különféle megoldásokat.

Az egyik példaképem Bakos Szabolcs, aki írt egy bejegyzést a „Minimalista webdesign alapjairól”, ami elgondolkodtatott, hogy miért is lett ilyen nagy divat a minimal webdesign stílus és miért kérik a megrendelők nagy százaléka ezt a design-t. Persze amint beleástam magam a témába már új célokat tűztem ki magam elé.

minimalAz interneten volt idő, amikor az izgő, mozdó, bannerral teli weboldalak voltak divatban, de hamar rájöttek az emberek, hogy túl sok, túl sok minden van rajta. Rengeteg infót tettek eléjük és teljesen elvesznek a tartalomban, ahelyett, hogy megtalálnák azt, amiért valójában arra weboldalra látogattak.

Akkor még nem volt még ennyi kiforrott a webergonómia, erős marketing, SEO ami kényszerítette volna a webolda készítőket arra, hogy valóban a látogatóknak szóljon a tartalom, nem pedig a tulajdonosnak.

Amikor elindult a valódi webdesign és nem az informatikus haverunk dobott össze egy weboldalt, akkor egyre több minőségi és használhatóbb weboldal került ki az Internetre. Sok marketinges rájött, hogy a letisztult, egyszerű, minimál oldalak látogatói nagyobb arányban vásárolnak, jobban megbíznak a cégben és a termékében.

A webdesigner csapatok (itt kiemelném a Google kereső oldalt, ami talán az elsők között volt ebben a stílusban) neki is álltak igazán szép és letisztult, de tartalmas és lenyűgöző weboldalak megvalósításának. Így született meg a minimalista webdesign.

Persze ez mind csak mese, de jól kitaláltam 🙂

A minimalista webdesign a legnagyobb cégek weboldalainál is megfigyelhető, ilyen pl. az Apple, Samsung, vagy a már említett Google.

 

De miért is olyan sikeres?

Nagyon fontos a minimális színhasználat. Legtöbb esetben kétféle színt használnak fel, de látható olyan weboldal is, hogy egy harmadik színt is beépítenek, persze csak minimálisan. Ez ad egyfajta letisztultság érzést a látogatónak, miközben az oldalt böngészi.

Kiemelném, hogy a készítésekor figyelünk a whitespace (negatív tér) használatára. Ha pl. egy logó, szöveg körül hagyunk egy hatalmas fehér területet, akkor naná, hogy csak a logót vagy a szöveget nézed. Irányítható így a látogató figyelme is.

Minden minimalista weboldal estében megfigyelhető, hogy két box, szövegmező között hatalmas terek vannak. Sokkal nagyobbak, mint a megszokott px szélességek. Ennek a lényege az, hogy olyan érzésed lesz, mint ha nem lenne „minden összezsúfolva” egy oldalba. Pedig akár lehet, hogy még is 🙂

A tipográfia mint mindig, itt is nélkülözhetetlen. Nagyon fontos, hogy jól megválogassuk a betűtípusokat, mert a minimal design összképét a szöveg es mezők összhangja határozza meg.

És talán a legfontosabb a tökéletes képek jelentősége! Nagyon-nagyon jól kell megválogatni a feltöltendő képeket, amik mennek a weboldalunk színvilágához is és tökéletes felbontásban kell, hogy legyenek. Teljes mértékben „kinyírjuk” a minimalista design lényegét, ha rossz és nem tű éles képeket használunk fel. Mondjuk mindegy, hogy milyen oldalt készítünk, alap a tű éles képek!

Bővebben Szabolcs bejegyzésében is olvashatsz  a minimalista webdesig titkairól.

 

Mit tanultam?

Hogy a jövőben törekszem csak és kizárólag ilyen oldalakat készíteni. Nagyon tetszik ez a webdesign stílus és nem csak azért mert egyszerűen szép, hanem mert nagyon jó elkészíteni is. De ezt már csak a webdesigner kollégák értik. 🙂

About The Author

Mavrák Richárd